2. generáció –
ref. 2220.80 és 2221.80 (2004-2012)
A tok és a lünetta érdemben nem változott, így külön bekezdést ennél a típusnál nem kap. Itt még az “ami bevált, nem kell bolygatni” gondolatmenetet követhették a gyártónál, a közepes, és a kis méret is ugyanúgy elérhető maradt. A módosítás így nem a tokon és lünettán érhető tetten, hanem a számlapon, és a számlap alatt.
Számlap és mutatók
Vannak modellek, amiken nem érdemes túl sűrűn változtatni. Ezt felismerte az Omega is a Seamaster Professional széria esetében. Két változást fedezhetünk fel az előző verziókhoz képest: A felirat, és az indexek. A kvarc esetében az alsó szekcióban a Seamaster szó immáron pirossal van írva, az automata számlapján pedig a Seamaster szó átkerült az Omega logó alá, felülre, szintén piros színben, az alsó szekcióban pedig az “Automatic” szót váltotta a “Co-Axial”. Az indexek ennél nagyobb változást hoznak: rakott indexeket kapunk. És nem csak az indexek, de az Omega logó is rakott.
![A modern kori Omega Seamaster - 2. rész](https://kronometer.hu/wp-content/uploads/2017/05/coax_aut_kvarc-1100x970.jpg)
Alapvetően csak ízlés kérdése, hogy kinek mi tetszik jobban, festett, vagy rakott indexek, és logó. Mégis, talán mondhatjuk azt, hogy a rakott indexek egyfajta eleganciát hoznak az óra összképébe, plusz részletet, ami kiemelkedik a síkból, töri a fényt, vagy árnyékot vet. Adhat egy érzést, hogy ez egy plusz. A festett index pedig órától és körítéstől függően sportosságot, egyszerűséget sugallhat, hogy az egy célszerszám. Természetesen utóbbi gondolat inkább érvényes egy búváróra esetében, semmit egy Jaeger LeCoultre Reverso-nál.
Köztes szériának érdemes megemlíteni még az átmeneti, pre-ceramic, hullámos, fekete számlapos verziót 212.30.41.20.01.002 referenciaszámmal, amit készítettek automata és kvarc szerkezettel is.
Szerkezet
![A modern kori Omega Seamaster - 2. rész](https://kronometer.hu/wp-content/uploads/2017/05/Cal25001_zps01ebf0f8.jpg)
A cal.2500 már egy újabb fejlesztés, szintén kronométer minősítésű, viszont csökkentett, 25.200-as óránkénti lengésszámmal, 47 óra járástartalékkal. Érdekessége a Co-Axial gátszerkezet. Első ránézésre, ha a rotoron nem lenne feltüntetve, mivel is állunk szemben, nehezen különböztethető meg a 1120-as szerkezettől. A lényeg, ami a felső képen nem látszik, a szerkezet mélyében, a gátszerkezetben rejlik.
Cal.2500-ból megkülönböztethetünk négy verziót. A, B, C, D. A 2220.80-as referenciaszámú Seamasterben a C és D változattal találkozhatunk. Míg az A és B változat 28.800-as lengésszámmal üzemelt, a C és D már csak 25.200-at lengett, cserébe a járástartalékot 3 órával meg tudták növelni, valamint a garanciaidőt is kettőről először három, majd négy évre. Eközben a minduntalan felmerülő problémák a koaxiális gátszerkezet kiforratlanságában rejlettek. Az A és B verziók gyakorlatilag kiforratlan, mondhatni teszt példányok voltak. A Co-Axial gátszerkezet lényegesen érzékenyebb a pontos olajozásra. Bizonyos pontokon csak mikroszkopikus mennyiségű olaj szükséges, és ha csak minimálisan eltér a mennyiség, az a szerkezet megállásához vezet. A C és D változatoknál a köztes gátkereket, és egyéb, fő alkatrészt kicseréltek, a koaxiális gátszerkezet előnyei okán lett létjogosultsága az alacsonyabb lengésszámnak, és a fent említett járástartaléknak, és garanciaidőnek.
A Co-Axial gátszerkezet lényege alapvetően a svájci horgony-gátszerkezetnél kisebb súrlódás és ellenállás volt, sok évbe és fejlesztésbe telt az Omegának, mire George Daniels hetvenes évek beli találmányát megbízhatóra, tartósra, és egyben modernre fejlesztette. Ezt már cal.8500-nak hívják, és a 4. részben fogunk vele részletesen foglalkozni. Talán ezt a nehéz fejlődési lehetőséget felismerve utasította vissza korábban több gyártó is Danielst, így a Rolex is.
Szervizelése a cal.1120 25-40.000 Forintos munkadíjához képest borsosabb, megközelítőleg 25%-kal számíthatunk többre. Amennyiben a szakszervizbe visszük az órát úgy -bár gyári technológia és képzés mellett-, közel dupla ekkora javítási díjjal is találkozhatunk (60-120.000 Ft). Mindenki maga mérlegelheti, hogy van-e számára bevált szabadúszó órásmestere, akiben megbízik, vagy jó tapasztalatai vannak, vagy a biztos márkaszervizt választja, érdemes árajánlatot kérni.
A kvarc szerkezet nem változott, a 1538-as werket tokozták ennél a modellnél is.
A harmadik oldalon jelenlegi Seamaster modellel folytatjuk, érdemes lapozni!