Amikor megláttam a sajtóközleményt, ami vastagonszedett hangoztatta, hogy „NEW RANGE OF PILOT’S WATCHES (…)”, nagyon izgatott lettem, hiszen mindig izgalmas, hogy egy ~70 éve ismert dizájnt miként lehet úgy megújítani, hogy az kultikus szerepét és jellemző vonásait ne veszítse el, mégis mutasson valami újat.
Nem az IWC lett az, akinek ez a tényleg nagy feladat sikerült. Végignézve a képeket és elolvasva a hasznos anyagokat viszont azt gondolom, hogy a technika folyamatos fejlődését felhasználva mégiscsak sikerült újat alkotni. Egyrészről a Spitfire modellcsalád megkapta az IWC in-house szerkezeteit, érkezett egy új modell is, valamint egy kronó bronzból. A TOP GUN széria egyedi és új anyagot próbált ki, és bemutattak, vagyis majd januárban bemutatnak egy új constant-force tourbillon szerkezetet is.
Spitfire Chronograph
Szépen lassan a nagyobb gyártók is rájönnek arra, hogy nem szabad kimaradni a bronz-versenyből. Nem a legnépszerűbb anyag, acélból, aranyból, titánból lényegesen többet adnak el, viszont a bronz egy érdekes anyag. Ennek pedig a legfőbb oka a patina. A bronz érik, öregszik, patinásodik, először csak a tónusa változik meg, aztán a texturája, majd a színe is, látványosan. A mikro-márkák között már egy ideje divat, de látunk már ilyet a Tudornál, Mont Blanc-nál, Eternánál, Panerianál és sorolhatnánk még. Most az IWC érezte meg, hogy nem lehet tovább húzni és kell csinálni egy ízléses pilóta órát.
Ehhez választották a Spitfire kronót – ref. IW387902. a 41 milliméter átmérőjű bronz tokhoz zöld számlap passzol, aranyozott mutaókkal, és nagy, világító arab számokkal. A 15,3 milliméteres vastagságból és a jellegzetes számlapelrendezésből arra tippelhetnénk, hogy ETA 7750, és nem is tévednénk nagyot. A 69*** szériát a legendás 7750-es struktúrájra szerint építette meg az IWC. Összességében újra gondolták, oszlopkerekes megoldásra alakították, és gyönyörűen dekorálták. Ez kerül tehát a Spitfire kronóba, 46 órás járástartalékkal.
Spitfire Timezoner The Longest Flight
Legelső ránézésre nagyon emlékeztet a lassan egy éve bemutatott Navitimer 8 Unitime-ra, viszont ha nézegetjük még egy darabig, rájövünk, hogy a koncepció bár hasonló, de sok közös részletről nem beszélhetünk. Főleg, hogy az IWC 46 milliméter átmérőjű és 15,2 milliméter vastag, úgy, hogy alapvetően a második időzóna alkatrészei foglalhatnának valmivel több helyet, mint egy egyszerű hárommutatósnál – erről viszont egyelőre nem tudhatunk sokat, mivel a nagyon friss fejlesztésű 82760-as szerkezet hajtja. Valószínüleg nem az UTC panel okozza a vastagságot, hanem a funkcionalitás.
Az óra, már nevéből adódóan egy külön projekthez tartozik, ez pedig a „Silver Spitfire –
The Longest Flight” , ami egy nagyon kedves kis történet két megszállotról, akik 2019-ben tervezik gyakorlatilag körberepülni a földet, érintve a főbb nevezetességeket, egy Spitfire-rel és ebbe a projektbe szállt be az IWC. 6 barig vízálló, csakúgy, mint a bronz kronó, viszont a Timezonerből – IW395501 – csak 250 darab rendelhető.
Double Chronograph TOP GUN Ceratanium
Ha egy gyártót kéne mondani, aki élen jár az óraiparban felhasználható anyagok kutatásában és fejlesztésében, valószínüleg hármat mondhatnánk, de egyik sem az IWC lenne – hanem az LVMH csoport triója, az Hublot, a Zenith és a TAG Heuer. Ettől függetlenül szépen halad a schaffhauseni márka is, volt már korábban elérhető a kollekcióban a kerámiás Top Gun, láthatjuk is a neten a törött tokfüles darabokat. Valószínüleg ez motiválta az IWC-t, hogy létrehozzon a kerámia és a titán keverékéből egy kemény, de mégsem rideg, karcálló anyagot, ez lett a Ceratanium.
A 79230-as szerkezet egy részidőt mérni képes (doppel chronograph, vagy rattrapante, kinek mi tetszik) ETA 7750 az IWC által átépítve. A fekete összhang nagyon jól áll az órának, az indexek és a mutatók világító festéke is egy árnyalattal inkább a szürke felé hajlik. A 44 milliméteres átmérő egy pilótaórának teljesen átlagos, a 16,8 milliméteres vastagság már nem olyan átlagos, viszont az óra maga arányos, és akit a 44 mm nem zavar, a 16,8 sem fogja.
Big Pilot Constant-Force Tourbillon Edition „Le Petit Prince”
A 46 milliméteres tourbillonos pilóta óra – IW590303 – az új fejlesztésű, ún. hard gold, tehát kemény arany nevű anyagból, 10 darabra limitálva nem az a klasszikus pilóta óra, ami bevetésen is használnának, de egy nagyon szép óraipari alkotás. A hard gold egy olyan speciális ötvözet, ami 5-10 szer ellenállóbb a külső behatásoknak, mint a sima, 18 karátos vörösarany. A constant force tourbillon különlegessége pedig az egyenletes energialeadás, amivel az óraipar már évszázadok óta küszködik. Tehát, hogy a rugó járástartalékának elején és végén is egyenletes nyomatékot adjon le. Ennek egyik gyönyörű megoldásáról írtuk már a Ferdinand Berthoud-nál tett bázeli látogatásunk után.
A holdfázist elég 577,5 évente állítani, és ami minden „Le Petit Prince” kiadású órában a kedvenc részletem, legalábbis, ahol van holdfázis, az maga a kis herceg, a holdon. A kék sunburst számlap pedig egy kellően szép alapot ad a körítésnek.
Árakat még nem ismerünk, de a januári SIHH alatt bizonyára ki fog derülni, mennyiért lehet például a nehezen törhető fekete Top Gunhoz jutni.